Welk bedrijf past bij u?

Wanneer mensen zoeken naar werk, dan houden ze rekening met de meest uiteenlopende criteria: de concrete jobinhoud, welke producten worden er vervaardigd of verdeeld, toekomst- en doorgroeimogelijkheden, salaris, extralegale voordelen, zelfs de bereikbaarheid om niet of niet meer moeten aan te schuiven in de files. Al te weinig wordt er echter nagedacht over de vraag: 'Welk soort bedrijf past bij mij?', of 'Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik me thuis voel op mijn werk?'. Te weinig mensen gaan op zoek naar een bedrijfscultuur die hen aanspreekt en waarin ze optimaal kunnen functioneren.

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof dit weinig te maken heeft met een gezonde(re) levensstijl. Wanneer we echter zien dat werkstress één van de belangrijkste oorzaken is van een groot aantal welvaartsziekten zoals hart- en vaatklachten, dan lijkt me dit toch wel een boeiende uitdaging: de zoektocht naar een gepaste werkomgeving, lees: de gepaste bedrijfscultuur.

Wat hebben bedrijven gemeen met ajuinen?

Er bestaan talloze definities van bedrijfscultuur, de ene al ingewikkelder dan de andere. Aan definities van bedrijfscultuur is er dan ook geen gebrek. Veeleer dan te trachten de 'enige ware wetenschappelijk juiste definitie' te achterhalen, lijkt het mij zinvoller enkele verschillende oogpunten te verduidelijken van waaruit men de bedrijfscultuur kan benaderen en proberen te begrijpen.

Een bedrijfscultuur kan men vergelijken met een ajuin: “iets” met verschillende lagen.

Vanuit de buitenste schil bekeken, is de bedrijfscultuur in essentie de manier waarop het er in een bedrijf dagelijks aan toegaat. Het is dan ook vanuit de buitenste schil dat de cultuur van een organisatie voor een buitenstaander het gemakkelijkst te herkennen valt: hoe stelt het bedrijf zich voor, hoe treedt het naar buiten ? Wat is er belangrijk? Welk gedrag wordt er aangemoedigd? Welke persoonlijkheden werken er graag, en maken er promotie?

De binnenste kern van waaruit de bedrijfscultuur ontstaat, is de managementvisie.

Met de term 'managementvisie' wordt bedoeld: een concept, een filosofie, een fundamentele oriëntatie. Het is de ultieme grondslag waarin men gelooft voor succes of mislukking, de basis voor het bepalen van prioriteiten. Het is de diepste overtuiging, geconcretiseerd in het geheel van waarden en normen die gelden als uitgangspunt voor het nemen van beslissingen, en die richtinggevend zijn voor het handelen van iedereen die behoort tot de organisatie.

De bedrijfscultuur ontwikkelt zich doorheen de geschiedenis van de organisatie. Hij wordt in stand gehouden door de mensen die er werken en doorgegeven aan de nieuwe mensen die er bij komen. Alhoewel de cultuur in een organisatie continu evolueert, is het toch uiterst moeilijk om een bedrijfscultuur te veranderen. Hij wordt immers in stand gehouden door de meerderheid van de mensen die in de organisatie werken, zeker de sleutelfiguren.

 

Drie benaderingen

Systemen en uitgangspunten om bedrijfsculturen in te delen zijn er in alle maten en uitvoeringen. Ik wil de bedrijfscultuur hier benaderen vanuit drie oogpunten:

  • de bedrijfscultuur vanuit de managementvisie
  • de bedrijfscultuur vanuit de dagelijkse werking
  • een poging tot spirituele benadering: de bedrijfscultuur vanuit de chakra's

Nog belangrijker vind ik het echter om deze verschillende invalshoeken te linken met elkaar, het verband aan te geven dat er naar mijn mening onmiskenbaar bestaat tussen deze drie, en nog meer: het verband tussen de bedrijfscultuur van een organisatie en het persoonlijkheidsprofiel van de mensen die erin werken.

Want misschien het allerbelangrijkste aan de bedrijfscultuur is dat hij het verschil kan betekenen tussen u prettig voelen in uw werkomgeving, of elke dag met tegenzin en stress naar uw werk te moeten.